Två pinnar på två helger :D




Aaaa gillar verkligen den där rubriken! Det känns verkligen som oturen i framförallt slalomhindret har släppt! Vi nollar lopp igen! så hiiimla skönt!

Förra helgen var familjen Tycon (Emelie, Anna, Ulrika och jag + 4 hundar) i Nybro. När jag säger Tycon då menar jag det också, hela bilen fullpackad med grejer och hundar överallt. 2 jackrusslar en skäller och en kan inte gå i koppel (enligt emelie). Sen har vi pulin Atlas, som bara älskar att tävla och är jämnt tokladdad. Sen har vi lilla Mitzy som ser sådär lagom road ut och en matte som blir lite smått orolig om mitzy verkligen har en bra dag idag. Men som tur är så tycker Mitzy bara det är roligare att kolla på vädret fram tills att jag säger KÖR!, då de plötsligt exploderar i den lilla hjärnan och de trötta små cavalierögonen blir stora som pingisbollar och hon har full fokus på vad hon ska göra och tävlingsinstinkten sätter igång både hos Mitzy och mig själv. Hursomhelst är vi ett glatt gäng som åker och vi har verkligen superkul. Nakna rumpor och ett psykfall är bara två utav förra helgens konstiga händelser som drabbar Tycon familjen! Men trots allt detta kan hela familjen Tycon verkligen fokusera och vi gör alla bra lopp, som vi ska vara nöjda med varje helg! Vi är nog bland den skaran på agilityklass 1 tävlingarna som är mest målinriktade. ;)













                    Delar av familjen Tycon, Wilma och Atlas



Men hur gick det i Nybro nu egentligen då? Jag är verkligen kanon nöjd med båda loppen den helgen. Det var första utomhustävlingen för i år, så det var klart en extra härlig känsla och jag tror verkligen Mitzy kände av det också. Mitzy var jätte fokuserad, lyhörd och noggrann. Hon tog alla slalompinnar i båda klasserna, vilket gjorde mig superglad. Har varit så retligt innan när hon har gått ut med två pinnar kvar. Men de jag nog blev mest förvånad över är hur duktig hon har blivit på kontaktfälten speciellt på balansen, där hon faktiskt stannar till på kontaktfältet när jag säger Trampa. det kanske inte precis är som jag vill att det ska vara, men det är en väldigt bra början speciellt när de inte ens är färdiginlärt på träning! jag blev hursomhelt jätte glad och kände verkligen hur jag skrek BRAA alldeles för höögt...men men Mitzy förstod att hon gjort rätt och sprang glatt vidare :P Detta resulterade i en tredjeplats och en agilitypinne, så himla kul :D

Hoppklassen gick även den kanon och Mitzy hade säkerligen tagit hem en pinne där med om matte inte hade fått en blackout och glömt bort banan vilket gjorde att vi blev stående i flera sekunder innan matte hittade rätt väg igen. 0 hinderfel men tyvärr cirka 3 sekunders tidsfel. Aja...var väl någon mening med att jag inte skulle ta den pinnen :P





 




Nu i lördags steg jag och Mitzy upp klockan fyra på morgonen, efter att ha sovit två timmar då tokiga matte hade planerat in ett kårenbesök på fredagen, då jag skulle också få träffa den faddergrupp jag ska vara i under insparken sen.  Förfestrarna och kåren var super lyckat och kom inte hem förrän vid halv två tiden. Men det stoppade oss inte från att åka iväg till Kungälv med halva familjen Tycon (Jag, Ulrika och Anna) på lördagsmorgonen. Vi hade en jätte fin dag med fint väder och jag kände mig inte ens trött. I agiltyklassen fick vi tyvärr en vägran, då mitzy var på väg mot ett annat hinder, här kunde jag ha tänkt på min handling, som inte riktigt är den bästa. Men annars är jag väldigt nöjd med loppet.

I hoppklassen tycker jag det var en ganska svår bana, och var inte riktigt säker på att vi skulle klara ut den. Men det gjorde vi! Mitzy var en utav den åtta utav 63 hundar som  nollade loppet och dessutom var fem sekunder innanför referenstiden, vilket ledde till våran andra pinne i hoppklassen. Är nöjd med loppet men märkte att vi måste öva lite på våra svängar. mitzy svävar ut allt för ofta och vi behöver öva in något som gör att vi får fina snäva svängar...Känner att matte börjar lära sig nu :P  



Min lilla tös...hon följer verkligen mattes önskningar...nu har vi två pinnar i agiltyklassen och två pinnar i hoppklassen inför gurkhoppet nästa helg  i Västerås...har vi tur kan vi bli uppflyttade i någon klass där :D Hoppas!

Mitzy fick förresten förra veckan massage utav en fysoteurapeut och ska dit nu imorgon igen. skönt att någon kan känna igenom henne, så hon inte har ont någonstanns. Mitzy tyckte också det var jätte skönt. Jag var också super glad att äntligen få lära mig lite hur man kan stretcha henne, så nu kan jag det med! :D

Ha de bra hörrni! Tassar Jeanette och Mitzy

                             

Kommentarer
Postat av: Ulrika-Atlas

Vilken underbar beskrivning av familjen Tycon =)

2010-04-26 @ 09:11:13
URL: http://www.atlasblogg.blogspot.com
Postat av: beatrice

det låter som du har haft flera roliga helger! Va kul att det går så bra för dig o Mitzy. ni låter proffsiga :)

Vor roligt och se en tävling live någon gång!

Jag hejar på er!

2010-04-29 @ 11:24:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0